کنفرانس سالانه کمیسیون مقام زن از نگاه زنان ایران

۱۳۹۰ اسفند ۴, پنجشنبه

آغاز به کار پنجاه و ششمین اجلاس کمیسیون مقام زن- 26 مارس 2012


کمیسیون مقام زن ( تأسیس: 1946) که تقریبا قدمتی به اندازه سازمان ملل (1945) دارد، یک نهاد جهانی سیاست گذار و کارکردی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل با تمرکز فعالیت بر ارتقای برابری جنسیتی و پیشرفت زنان است. از زمان تشکیل کمیسیون هر ساله نمایندگان دولت های عضو سازمان ملل در مقر سازمان ملل در نیویورک گردهم می آیند تا پیشرفت ها در زمینه برابری جنسیتی، شناسایی چالش ها، تنظیم استانداردهای جهانی و سیاست هایی منسجم به منظور ارتقای ارتقای وضعیت زنان را مورد ارزیابی قرار دهند.
اجلاس پنجاه و ششمین کمیسیون در سال 2012 همانند سال های گذشته از 27 فوریه آغاز شده و تا 9 مارس به کار خود ادامه می دهد. نمایندگان دولت ها، واحدهای سازمان ملل، سازمان های غیردولتی دارای مقام مشورتی از شورای اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) از تمام نقاط دنیا در این اجلاس شرکت می کنند تا دو هفته متوالی در میزگردها، گفتگوها و پانل های تعاملی و سمینارهای موازی حضور داشته و نقطه نظرات خود را در تنظیم سیاست های کمیسیون، اصلاح برنامه ها و رویکردها و فعالیت های آینده کمیسیون اعمال کنند.
اجلاس های سالانه کمیسیون مقام زن هر سال به فراخور اوضاع و احوال زنان، موضوع خاصی را مدنظر خود قرار می دهد. معمولا یک موضوع به عنوان اولویت کار اجلاس انتخاب می شود که بیشترین تمرکز بر آن است. موضوعی دیگر جهت ارزیابی فعالیت های ملی و بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد و نهایتا موضوع اختصاص به حوزه های نوظهور دارد. به همین ترتیب موضوعات اجلاس در سال جاری شامل موارد زیر می شود:
اولویت موضوعی: توانمندسازی زنان روستایی و نقش آنها در امحای فقر و گرسنگی ، توسعه و چالش های جاری
موضوع ارزیابی: تأمین مالی جهت برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان
موضوع نوظهور: درگیر ساختن زنان، پسران و مردان جوان برای پیشبرد برابری جنسیتی
سازمان های غیردولتی در تکاپو
اما تنها دولتها نیستند که در اجلاس های سالانه امکان حضور و اعمال نظر دارند، بلکه نهادهای غیردولتی زنان از سراسر دنیا برای تأثیر گذاری بر سیاست گذاری دولتی ها که اعضای اصلی سازمان ملل به شمار می روند، شرکت می کنند تا ضمن اعتراض یا انتقاد به کاستی ها، سهمی نیز در ارائه پیشنهاد و اعمال نفوذ در برنامه ها وسیاست های دولتی و بین المللی ایفا کنند.
معمولا سازمان های غیردولتی معمولا در اجلاس های سالانه کمیسیون به شیوه های مختلف فعالیت می کنند . علاوه بر ارائه بیانیه های کتبی طبق رویه هر سال، می توانند بیانیه های شفاهی خود را نیز با حضور رئیس واحد زنان- میشل باشلت- در یک جلسه بحث عمومی قرائت کنند. البته به دلیل محدودیت زمانی، تنها تعداد معدودی از سازمان های غیردولتی می توانند از این فرصت استفاده کنند و معمولا اولویت به سازمان های غیردولتی داده می شود که در ارتباط با موضوعات تعیین شده یا به نمایندگی از سازمان های مردمی زنان همینطور گروهی از سازمان ها، کاکوس ها یا ائتلاف ها در هر سال صحبت کنند. 
پانل های تعاملی کارشناسی: همزمان با صدور بیانیه های کتبی و شفاهی سازمان های غیردولتی می توانند در پانل های تعاملی هم مشارکت داشته باشند در واقع به نوعی مداخله در بحث های جاری میان سازمان های  بین المللی اما متمرکز بر موضوع طرح شده داشته باشند.
رویدادهای موازی: هم از دیگر موارد فعالیت سازمان های غیردولتی است که معمولا در ساختمان های خارج از سازمان ملل برگزار می شوند. هر سازمان غیردولتی می تواند سازمان ده و برگزار کننده یک یا چند رویداد باشد و فعالیت  گروه های غیردولتی در حوزه زنان را به شرکت کنندگان سایر نقاط دنیا بیشتر در قالب برگزاری پانل های بحث و گفتگو بپردازد.
رویدادهای جانبی هم توسط هیئت های دائمی و واحدهای سازمان ملل هر ساله در طول اجلاس سازمان دهی و برگزار می شود. معمولا این رویدادها به انعکاس فعالیت سازمان های بین المللی، برنامه ها و کمپین های آنها در کشورهای مختلف دارد.
تلاش می شود که در وبلاگ حاضر گوشه ای از فعالیت گروه های مختلف زنان در کنار کمیسیون مقام زن اما گاه در برابر دولت ها و گاه همدوش آنها برای ارتقای برابری جنسیتی در دنیا اطلاع رسانی شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر